Każdy miłośnik jazdy na rowerze zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest sprawność sprzętu. Nie ważne czy jeździmy często, czy jedynie sporadycznie, o części rowerowe należy odpowiednio dbać. Kluczem do sukcesu jest regularne serwisowanie roweru, jednak po pewnym czasie może się okazać, że konieczna jest wymiana niektórych elementów. Które części rowerowe wymienia się najczęściej, jak i gdzie to robić oraz jak rozpoznać, że stara część powinna zostać zmieniona na nowszy model?
Klocki hamulcowe
Jednymi z części rowerowych, które wymienia się najczęściej, są klocki hamulcowe. Prędkość ich zużywania zależy od tego, jak często i po jakich terenach jeździmy. Klocki hamulcowe najszybciej ścierają się podczas intensywnej eksploatacji roweru na różnorodnie ukształtowanych terenach pełnych zjazdów i podjazdów. W efekcie zmniejsza się przyczepność klocków, droga hamowania roweru wydłuża się, aż wreszcie hamulce mogą zupełnie przestać działać. Jazda na rowerze ze startymi klockami jest szczególnie niebezpieczna i grozi ryzykiem wypadków. Dlatego też, jeśli zauważymy nieprawidłowe działanie hamulców, należy jak najszybciej sprawdzić klocki. Po czym poznać, że czas je wymienić? Pierwszym niepokojącym sygnałem powinna być powolna reakcja hamulców po ich wciśnięciu. Następnie należy sprawdzić stan poprzecznych wcięć w okładzinach klocków. Gdy są one zbyt płytkie lub zupełnie zniknęły, trzeba niezwłocznie wymienić klocki hamulcowe.
Układ napędowy
Sercem każdego roweru jest układ napędowy. Składa się z przednich tarcz, kasety i łańcucha, które narażone są na intensywną eksploatację. Mimo iż wykonane są one z metalu, to ścierają się bardzo szybko i ich niesprawność może zaburzać bezpieczne użytkowanie roweru. Niepokojącym sygnałem jest skaczący na ogniwach zębatki łańcuch oraz utrudnione wbijanie biegów. Problemem mogą być ścierające się zęby, dlatego niezwłocznie należy sprawdzić ich stan. Jeśli tracą one regularny kształt, pojawiają się zadziory i zamiast trapezów zaczynają przypominać ostre zęby rekina, to najwyższy czas wymienić zębatki kasety rowerowej lub nawet cały napęd.
Na szczególną uwagę zasługuje również łańcuch. Intensywna eksploatacja roweru prowadzi do rozciągania się ogniw, co również może powodować przeskakiwanie łańcucha między tarczami. Stan naciągnięcia łańcucha sprawdza się za pomocą specjalnego przymiaru łańcucha. Żywotność napędu rowerowego można przedłużyć, regularnie czyszcząc go z zabrudzeń, odtłuszczając oraz smarując zarówno łańcuch, jak i zębatki. Jeśli jednak zauważymy nieprawidłowości w działaniu napędu i przeskakiwanie łańcucha lub usłyszymy dziwne dźwięki wydawane przez rower podczas jazdy, należy rozważyć wymianę części na nowe.
Opony
Kolejne części roweru, które dość szybko się zużywają zwłaszcza podczas intensywnej eksploatacji, są opony. Starty bieżnik może przysporzyć rowerzystom wiele problemów. Zużyte opony powodują, że wydłuża się droga hamowania roweru, zmniejsza się przyczepność jazdy, a opony stają się cieńsze i podatne na przebicie. W efekcie użytkowanie roweru może być niebezpieczne, co możemy zauważyć szczególnie podczas wykonywania manewrów, hamowania czy jazdy w czasie deszczu. Jeśli w porę nie wymienimy opon, to może dojść do ich przebicia oraz konieczności wymiany dętki.
Aby upewnić się co do sprawności roweru, najlepiej dokonywać regularnych przeglądów oraz serwisowania poszczególnych elementów. W naszym serwisie zajmujemy się oceną sprawności sprzętu, konserwacją oraz wymianą zużytych części, dzięki czemu będziesz mógł cieszyć się bezpieczną jazdą niezależnie od pogody i rodzaju nawierzchni.