Dla wielu osób rower to nie tylko środek transportu, ale także pasja. Dlatego oprócz pielęgnacji, konserwacji i serwisów, należy też zadbać o odpowiednie zabezpieczenie go przed kradzieżą, niezależnie od jego wartości. Dostępne na rynku rodzaje zapięć rowerowych to: klasyczna linka, U-lock, zapięcie składane i łańcuch z zamkiem. Każde z nich ma swoje wady i zalety. Warto się z nimi zapoznać, żeby wiedzieć jakie zabezpieczenie dobrać do swojego roweru.
Rodzaje zapięć rowerowych
Oprócz dostosowania rodzaju do sprzętu, powinno się zwrócić uwagę na miejsca w jakich się go zostawia. Linka rowerowa ma swoje zalety, jak na przykład niska cena, lekkość i wygodne przypięcie. Nie jest to jednak dobre zabezpieczenie. Bardzo łatwo je uszkodzić, nie robiąc przy tym hałasu. Najlepiej stosować ją w miejscach o niskim prawdopodobieństwie kradzieży lub wybrać inny rodzaj zapięcia.
Lepszym wyborem, niż linka rowerowa jest zapięcie składane. Zbudowane jest ono z paneli ze stali hartowanej złączonych nitami. Ten rodzaj zapięcia jest wygodny i łatwy w transporcie, a do tego mocny. Słabym punktem są nity łączące. Jednak solidne zapięcia nie są tak łatwe do przecięcia.
Zapięcie typu U-lock jest wykonane z zewnątrz z twardego materiału. Osłania on pręt ze stali hartowanej, który wpływa na siłę zapięcia. Najlepiej dokonać zakupu w sprawdzonym miejscu, jak sklep z akcesoriami rowerowymi. Rozmiar zapięcia powinien być dopasowany do ramy roweru, dla wygody.
Najmocniejszym rodzajem zapięcia jest łańcuch z zamkiem. Jest też najcięższe. Zapięcie trudno sforsować, a przęsła łańcucha ciężko przeciąć. Może być stosowany w miejscach o większym ryzyku kradzieży. Trudno je transportować, ale mimo to warto zainwestować w ten typ zapięcia, jeżeli najważniejsze jest bezpieczeństwo roweru.